onsdag 23 januari 2008

Snö

Så idag kom äntligen januarisnön. Som de flesta i Sverige vet, så har det snålats med vinterkylan den senaste tiden, vilket har inneburit bilresor utan skrapande rutor och iskalla rattar...( ska mäta ratten imorgon , nu när jag tänker på det. Har ju inte behövts något rosa luddigt i den senaste värmeböljan:-)

I helgen var det så trevligt väder så att jag bara hade en kofta på mig när jag släpade ved mellan trädgården och förrådet. Då funderade jag på vårlökar och nyplanteringar. Idag var de tankarna långt borta. Istället fokuserades dem på snö och kyla.

När jag körde hem var det kolsvart och väldigt vackert. Snöflingorna virvlade runt bilen och helljuset skapade sprakande flingor och silverglans på vägen. Det var verkligen vackert och jag funderade på de stackars medeltidsmänniskornas tragiska öde, som aldrig fick beskåda den vackra gnistrande snöyran. Det är något märkligt med snö. Inte undra på att massor av böcker, noveller( hummm), och annat är uppkallat efter just detta naturfenomen. Tror att vi har minst tre fyra stycken med snö i titelordet här i stugan. Det måste bero på det kalla, kontrasten, det vackra, spröda men förgängliga. Eller nåt.

Motsats är kanske, "ökensand". Men motsats till ökensand borde vara istapp, och inte snö." Istapp" låter kallt och hårt och död, och inte alls lika romantiskt vackert som "snöflinga". Så jag vet inte vad motsats till snö är.

Efter maten gick vi och badade i spat. Det var mysigt och ångande och snön föll i blöta klumpar ner på oss. men det var inte så farligt. Jag gillar kontrasten av varmt och kallt. Jag lekte "hela havet stormar" i spat. U var dålig och förlorade hela tiden. Vi plaskade runt och funderade över snö, Stockholm och mina elever. Sen gick vi upp och det var inget kul med våta snötofflor som hade blivit iskalla under badandet.

Nu slog det mig, motsats till snö är givetvis, spaånga.

Nu ska jag skriva på religionen. Never ending story så att säga. Detta är sista delen i en av alla delkurser. På måndag börjar nästa kurs, som även innefattar en c-uppsats. Och på måndag börjar även arbetet med en D-uppsats i svenska. Så nej, jag kommer inte ha något liv den här våren.

1 kommentar:

LenaL sa...

Inte för att jag är någon badare - som du vet - men det låter verkligen mysigt med de singlande flingorna över det varma vattnet!

Du har fullt upp med dina kurser! Både C- och D-uppsatser samtidigt, låter riktigt rejält tufft. Önskar dej all lycka med båda kurserna!

Ser fram emot rattmåtten. Absurda grejer är alltid kul, och en rosaluddig rattmuff måste väl räknas dit?

Kram!