onsdag 29 augusti 2007

Först spabadet i höstkyla

Idag är det höst. Inte så att hösten är på väg, eller att det kändes lite höstigt, nix pix, hörten ÄR verkligen här. När det är kallt och jobbigt är det totalt gudomligt att ha ett varmt utomhusspa att bada i. Så det har U och jag precis gjort. Vi plaskade på i säkert 40 minuter, kanske ännu mer, och tiden bara flög. Tyckte jag som ville sitta kvar ännu längre. Vi talade om det här med trä- och syslöjd i skolan. Jag har tillverkat otaligt med stickade tygmöss, svarvat ljusstakar till hela släkten, men inte lärt mig att byta en dragkedja eller på riktigt snyggt sätt lägga upp ett par jeans. Är det inte underligt? Vad är tanken med slöjden? Jag menar, är inte tanken med skolan att man ska lära sig bra saker för framtiden? Och i så fall, hur mycket större är inte chansen att du någon gång i ditt vuxna liv behöver lägga upp ett par byxor vägt mot hur stor chansen är att du desperat behöver svarva dig ett brännbollsträ?

Idag var det riktigt trevligt på jobbet. Vi var i stadsparken och hade uteaktiviteter. Alla var på gott humör och inge missöden inträffade. Ganska konstigt att allt gick bra. Man är nästan förberedd på att något ska hända, bråk, gråt eller borttappade elever. Inget sådant. Hurra, dessa elever kan nog bli kul att jobba med, bra start helt enkelt. Undantaget de elever som fuskade i lekarna, och försökte sno extra fika. Men det är inget större problem, inte än i alla fall.

Nu ska jag nog se stardust. U har tjatat och tjatat om den i evigheter. Ja, borde läsa den, jag vet, men jag har även Harry Potter som är halvläst på sängbordet. förstår inte varför jag inte läser den snabbare. Den är bra, det är bara jag som är underlig.

1 kommentar:

LenaL sa...

Hoppas ni får jättemånga, jättesköna och jättemysiga spabad i höst!

Bra tänkt, det där med syslöjden. Tror att syslöjd är tänkt att vara en allmänt avskräckande institution så att man till varje pris undviker dylika aktiviteter i framtiden. Har ännu aldrig hört någon som gjort något vettigt där eller lärt sej något. Dessutom tror jag att ett antagningskrav för dem som utblidas till syfröknar är att de måste vara extremt tråkiga och eller elaka. Men du kan trösta dej med att har du inte lärt dej byta dragkedja i ett par byxor är det inget man gör så där utan vidare, och då SLIPPER man! Det är nämligen något av det absolut tråkigaste man kan göra här i livet!!! Då får man lämna det till någon som kan eller KÖPA NYA byxor! Men lägga upp snyggt kan kanske vara idé att träna på. Det går hyfsat snabbt att göra och är inte till närmelsevis lika nervpåfrestande som dragkedjebyte.