fredag 24 augusti 2007

Kubb och spegel från Myrorna

Idag började alla mina elever.
Massa elever. Energiska som har längtat efter att få börja skolan. Ringt mig under sommarlovet och undrat om vi inte kan börja skolan "bara lite tidigare" och att "nu är det bara tre veckor kvar!".

Överfölls av kramar och pussar i korridoren. Två elever var på smällen. De tjatade om att jag också borde skaffa barn. Snart. Syrran, farmor och andra undrar över precis samma sak. Jag undrar också. För jag vet inte. Bara att det inte ska ske nu. Trivs bra som det är. Och kiss i sängen har jag ändå. Av lillkatten.

Ja, just det, eleverna anstormade mig och trängdes kring mig som om jag vore en Lisebergskanin. Önskar att jag hade haft en clown som hade kunnat försvara mig. Jag hade bara en kollega som strategiskt nog höll sig långt borta.

Vi skulle spela brännboll och sedan kubb. jag har alltid, alltid sugit fett i brännboll. Träffar inte med platta racket. Say no more.
Därför är det så lägligt att jag nu är lärare. Lärare slipper spela! Ha! Tvingade alla små elever att finna sig i att ducka och undvika flygande stenhårda bollar. Själv stod jag på myndigt avstånd och hejade på. En gång fick jag faktiskt fly en boll jag med. Då skrek dem av förtjusning.

Sedan var det kubb. Då var jag med. Att kasta pinne är inget problem och dessutom gillar jag tanken med att få kasta stora saker på kungen. Eleverna var väldigt duktiga på att meja ner överhuvudet, och mitt lag förlorade. Andra gången vann vi. Tredje med. Jag förklarade för dem att man måste vara strategisk och inte börja kriget bakifrån. Taktiken fungerade som sagt.

Jag var dödstrött efter att jag dessutom fått följa med en elev till sköterskan efter att han hade letat boll i brännässlor och fått stora vita utslag på hela armen. Glömde helt bort fredagsfikan!

Sen var jag till Myrorna och hittade en finfin spegel. Nu ska jag bara rensa bort lite skräp här hemma så den får plats. Men först ska jag dricka vin eller gå en promenad. Livet känns tomt efter att ljudboken "Luftslottet som sprängdes" tog slut. Vad ska jag nu lyssna på när jag promenerar eller kör?

1 kommentar:

LenaL sa...

Har du läst/hört Den ljuva giftkokerskan? Helt ljuvlig som bok, i alla fall. Har den som ljudbok också men har ännu inte lyssnat på den.