fredag 31 augusti 2007

Regnig fredag

Idag är det fredag och det är min lediga fredag. Min studiefredag. Jag har lyckats pressa ihop mina lektioner på ett sådant sätt att jag är lektionsfri på fredagar. Det innebär att jag undervisar lika mycket som mina kollegor, men är fri att planera hela fredagen. Efter att avtal med rektor får jag lov att planera hemma varannan fredag. Planera/studera/shoppa. Inte helfel!

Tyvärr är jag på dåligt humör, igen. Kan bero på att det droppar i ganska högt tempo från ovan, och regnet verkar aldrig ge med sig. Sedan jag gick upp vid åttatiden har det inte varit uppehåll en minut. Jag hade planer på att åka till stan och göra Traderafynd, men nu vet jag inte om jag orkar. Istället har jag nu i fyra timmar bara vandrat runt i huset och gjort absolut ingenting. En ganska menlös sysselsättning om jag får säga vad jag tycker.

Jag är även lite grinig för att U ska ut med sina kollegor i kväll. Jag skulle väl i princip kunna följa med, men femte hjulet är just femte hjulet. Till råga på allt ska han sedan iväg på någon journalistutbildning på måndag, är borta hela veckan och borde komma hem på fredagen. Men det gör han inte. För han åker direkt till Stockholm och ska ha en spelning med Severe Illusion och kommer inte hem förren sent på lördagen. Jag tycker inte om att vara ensam hemma. Jag känner mig håglös och inget känns riktigt kul. Visst får jag massor av tid att läsa mina tusentals sidor litteratur till littkursen, men ändå, mycket mysigare om man är två som är hemma och läser. Sen är han hemma några dager, efter det åker vi till London. Hans syrra gifter sig, och det blir shopping vigsel och jag hoppas på en kväll ute i London också. Har inte varit ute på klubb i London på år, och här i Skogen är det lite ont om synthklubbar. Problemet är väl mest tiden. Fullt program för kvällarna finns redan. Vi får fundera lite till, lördagen är ju dagen D, på frdagen skulle vi dela oss och fira var på sitt håll. Kanske är det en möjlig dag ändå? Får snacka med U, lite trist att missa möhippan men när man är i London...? Äsch, vet inte än, först måste vi i alla fall kolla upp om det går nattbussar och om det händer något speciellt ute då. Torsdagen är ju också möjlig, men jag antar att det är mindre chans till klubb då. Och nattbussrna, måste somsagt gå. Om inte är det ju inte värt besväret att krångla sig hem på natten. Taxi i London är dyrare än i Kina. ( 10 kr=3km). Man börjar bli gammal och lat. När jag var i London, när jag var Au-Pair, var jag ute mitt i veckan, och arbetade dagen efter. Kom hem till huset vid fem-sex ibland, och skulle upp vid sju med ungarna...Fick traska fem kilometer från morgontunnelbanan, för den stannade inte nära huset så tidigt...

Efter London åker U direkt till Ryssland med bandet igen. Åh, vad jag hade velat följa Med! men somliga måste jobba och passa katterna. Dessutom tror jag inte att de hade velat släpa på mig. Jag har mycket högre krav på saker och ting än U och F. Jag gnäller om jag inte får mat och vill sova bättre än på kartonger på ett golv. Och sist jag var med, i Tjeckien, ville arrangörerna ta hand om stackars ensamma mig när bandet soundcheckade. Så jag hade en dåligt engelsktalande irriterande tjeck efter mig hela kvällen. Det var en upplevelse det. Nä, till Ryssland vill jag, men kanske inte som groupie.

Inga kommentarer: