lördag 1 september 2007

Lördagsmorgon

Att vara ledig på fredagar, även om det bara är varannan, är lyx. För känslan av att gå upp på lördagen, och upptäcka att det just är lördag, och inte söndag är obeskrivlig. Man är så inställd på att efter en dags ledighet, så är det söndag. Och när så inte är fallet, utan jag gång på gång kommer på att jag är ledig imorgon också, ja då känns det riktigt bra att vara jag!

Men jag drömde lite otäckt inatt. Jag skulle göra ett prov i engelska, och det gick åt skogen. Drömmen härstammar från att mina elever måste göra test i engelska för att veta vilken nivå som vi ska placera dem i. Jag och min kollega S, som i snäll, för vi trivs ihop, ska ha den lägsta gruppen en gång i veckan. Detta gör mig nervös för min engelska har mycket till övers. Därav känslan av provet i natt antar jag. Jag kan trösta mig med att jag vet att jag är dålig på engelska. Mycket värre är det folk som tror att de kan allt, och menar att de är kapabla att undervisa i alla möjliga ämnen. Fullt av sånna på jobbet.

Men jag tränar engelska. Ulf fixade lite Neil Gaiman åt mig igår. Ljudböcker alltså. Tyvärr kom inte hela berättelserna med, men bra var det! Jag bad honom just hjälpa mig att få ner resten. Jag har haft min apple, min ipod i ett år, dator sedan jag gick på lekis...han skaffade sina macgrejer för någon vecka sedan. Han kan redan mer. Skulle vilja påstå att det är könsbundet, eller att det handlar om något genetiskt, men så är inte fallet. Jag tror det i mitt fall bygger på avståndstagande. Så fort maskinerna inte gör precis vad jag vill, börjar jag tjura och vägrar befatta mig med dem. Försökte lägga in en besöksräknare här på bloggen. Svärmor har lyckats på sin, inte jag på min! Trixade och försökte fundera över tråkiga obegripliga HTML koder i flera minter. Förstod inte, det blev bara fel, fel och fel...får när jag kommerihåg fråga henne om hjälp. Så det kan inte vara åldersrelaterat heller...eller kanske, jag är både yngre än henne och yngre än U...så kanske lär jag mig med åren? Tur att jag då kan ta rollen som liten korkad flickvän och låta U fixa det. Ja, inte räknaren, utan ljudböckerna( inte heller han fixade räknaren, så jo, kanske är det åldersrelaterat?) Ja, vad jag skulle berätta var alltså att jag känner mig duktig när jag lyssnar på engelska på promenaden. Kom just på att jag borde söka efter littkursens böcker på ljudboksformat, på engelska...jesus vad duktigt, och bekvämt på samma gång!

Just nu i dessa memoarer ringede farmor. Hon undrarde om hon kunde få telefonnumret till farfar. Att han har varit död i tre år verkade hon glömt, och ville veta om han jobbade eller bara var bortrest. Vad säger man? Jag sa att han var bortrest, hade mycket att göra och tyvärr inte kunde ringa. men att han tänkte på henne varje dag, och att han hade det jättebra och men saknade henne. det verkade faktist lugna henne något. Hon kanske, vet, egentligen? Vilket fall var det underbart att tala med henne. Hon har varit för svag för telefonsamtal i nästan ett halvår, och givetvis har jag besökt henne då och då, men jag har verkligen saknat våra samtal. Det är så jobbigt med gamla människor. farmor är den äldsta jag har, och eftersom vår släkt är ganska liten så betyder vi väldigt mycket för varandra. Blä, nu blev det jobbigt, nu vill jag bara åka och hälsa på henne....

Till roligare saker, så ska jag snart ut p stan! igår var det regnigt värre, men nu skiner solen och det ser ut som en härligt kylig, men solig höstdag. Kanskle går jag en kantarellrunda senare? Svärföräldrarna tog snällt med sin någon påse, vilket innebär att jag äntligen har mer plats i frysen och således har rätt att plocka fler. Det är alldeles för fuktigt i vårt hus för att vi ska kunna torka svamp. Provade förra året och de möglade ihop. Alla kryddor blir fuktklumpar efter en dag utan lock...U brukar säga att det är mitt fel att jag inte sätter p locken ordentligt. Men jag tror att om vi bodde i ett hus med lägre luftfuktighet skulle det inte vara ett problem. Så det är huset han borde gnälla på, inte mig. och för den delen tror jag att det är lättare att få ett hus som mindre fuktigt, än att lära mig sätta på locken. På vintern har vi så mycket fukt på fönstrena att det rinner, innomhus! så det är verkligen fuktigt här. Därav hopplöst att torka svamp. Därav behovet av en ny frys. Som vi inte har plats till. Men jag har ett eget spa, så flytta tänker jag inte, aldrig!

1 kommentar:

LenaL sa...

Räknare är skitkul, men inte en självklarhet att man hittar någon som låter sig installeras. Ska skicka dej koden som du ska klistra in i en HTML-mapp.