tisdag 4 december 2007

Nyhet?

Jag är både trött och väldigt irriterad. Kanske beror det på att eleverna var alldelles stimmiga idag( prov imorgon, klassresa övermorgon) eller för att jag tjuvlussnade på några kollegor.

Jag ska förklara situationen.
Många av våra elever är väldigt fattiga och ensamma. De kommer från familjer som har en futtig ekonomi och ingen lyx som bil eller körkort. Därför har vi valt att ta dem på en klassresa till Gekås och sedan Liseberg, på samma dag!
Dels för att de ska få köpa lite billiga fynd, dels för att de ska få se sann svensk kulturshopping, och Liseberg för att det är så underbart vackert.

Tillbaka till mitt humör, nu hörde jag för en stund sedan en bunt kollegor prata i ett annat rum, de trodde nog inte att jag var här. De snackade så förbaskat mycket skit om vårt arbetslag " Hur vi åker och julshoppar för skattebetalarnas pengar!" Allt byggde på hur vi skulle frossa i roligheter och lyx medan de stackarna fick slita med vanliga lektioner.

Ska de säga som har Kick off med sina klasser varje år, åker och rider, paddlar och stannar över natten. Många andra klasser får även utbyte med andra länder, och kommer till Tyskland och andra EU vänliga länder. Våra elever får väldigt lite, om än inget av detta.

Som jag skrivit tidigare så bävar jag får vår resa. Det kommer bli en enormt lång dag, och det vore underligt om inget smärre missöde inträffade. Så, nej, någon mysig trevlig julshopping räknar jag då inte att det blir för min del.

Varför den ständiga avundsjukan?
.................................
Lika sur blev jag nästan när jag läste inslaget på Aftonbladet om den rödhåriga killen, som nu fått sparken. Jag blir så trött på Sverige ibland. Allt ska tjatas och gnällas om. Antingen får man ha en tydlig plan, en dresscode, för vad vårdad klädsel innebär, eller så får man acceptera folk som de ser ut.

Som jag skrev tidigare så finns dessa koder precis överallt. Så det så.
....................................

En annan underlig sak jag funderade på när jag läste blaskan ovan, var den där gamla nyheten om barnen som hade blivit förväxlade på BB, i Tjeckien. Två barn blev förväxlade, och hamnade hos respektives föräldrar. Först när barnen började få underliga hårfärger( rött, fast mer orange än rubin:-), väcktes föräldrarnas förundran, de kontaktade BB, gjorde DNA, och det visade sig att fel föräldrar hade fått fel barn. Nu ska de byta unge med varandra, efter nästan ett år.

När jag var liten drömde jag om att jag var en förbytt flicka( ven gjorde inte det??), och önskde att mina riktiga föräldrar var rika och mycket mycket snällare.
Sakenär nu det att när jag kollar på korten av paren med barnen, ser familjerna väldigt lika ut. Det var aldrig något jag äns hade kunnat drömma om, att jag var förxäxlad, men att mig egentliga familj var identisk med den jag redan bodde hos.

Därför är väl drömmar drömmar.

1 kommentar:

LenaL sa...

Hej igen efter ett evighetsuppehåll som din trogna läsare. Finns massor jag skulle vilja kommentera, men nöjer mej med ett riktigt varmt lycka till och ha det så jättebra och kul allihop på utfärden på torsdag!

Krram!