måndag 8 oktober 2007

Av-centralen och evolutionen

Idag hände inget speciellt på jobbet.

Hemma skulle U och jag förebereda en lektion för imorgon, vilkdet innebar att förhandsgranska en film om evolutionen.
Vi satte i skivan i spelaren och skulle poppat pop-corn om det inte var före maten. Men tur var väl det att inget blev poppat, för då hade vi nog satt något i halsen. För värre film har man sällan skådat.

Tänk dig:
Utklädda fransmän med dinglande snoppar och väldigt myckt bröst som hoppar runt och blir ömsom jagade av strutsar ömsom uppfinner trumman. Mycket naket, mycket löjligheter och mycket lite fakta.

Vem i hela världen valde att beställa in detta skräpet, i tre delar dessutom. I år???

Varför finns det inte en enda vettig film om evolutionen, bortsett från dessa parodier+"filmen om Dino" för åk 2?????

Sanningen är den att med dessa filmer som grund, så finner jag ingen anledning att övertala mina elever om att det inte var "varde ljus" som var början på denna blogg.

( detta är bilden som visas om man söker på "vare ljus" på Goggle bilder. Lika informativ som Av media. Och lika obegriplig i sitt urval. )



Men om man sedan söker på Varde ljus, ( som det med påminnelse av U, egentligen heter), så blir bilderna ännu mer underliga. Denna kommer på översta raden när man på Goggle Sverige Bilder söker Varde ljus:
( bilden väl värd att förstora så texten kan läsas)

och ännu mer kommentarer från U så är det självaste Brian Eno på bilden( producerade Bowies Heroes). Så heja min alldeles egen mac, powerbook G4!!! som
( enligt Google) alltså är en symbol för ljuset!

1 kommentar:

LenaL sa...

Ja, det är väl vad jag anat hela tiden, AV-Centralen förföll snabbt när jag tog min hand därifrån! Usch, fy, en sån ryslig historia! Förstår att du är upprörd, det är jag med. Det stör min gamla yrkesheder!!!

Varde ljus verkar inte heller pålitligt. Finns det ingen ordning alls, nån stans?