fredag 19 oktober 2007

Makt eller inte makt, det är frågan!

På jobbet är det en ständig maktkamp i arbetslaget. Speciellt mellan mig och kollega A. Kollega A vill bestämma över mina elever, jag blir grinig och gör vad jag vill.

För att inte tråka ut totalt låter jag bli alla smaskiga detaljer, men jag har givetvis rätt, han fel. Och om det inte vore nog med detta vardagsdilemma, har superjobbiga kollega N, kallat till möte med chefen om oss andra i arbetslaget. Mötet var igår. Senare idag kommer jag ringa kollega S och fråga om skvaller om mötet har spridit sig. Vad gäller kollega N är det inte ens kul. Skitsnack rakt igenom, och väldigt många tårar. Som får ovetande att falla til föga.

Själv har jag jobbat över något så kopiöst så jag stannade hemma denna fredag. Det är egentligen min jobbfredag, men suttit på jobbet till både 18.30 och 17.30 de senaste dagarna, så nog har jag jobbat in mina fyra timmar alltid.

Kollade också upp vad skolan får per elev av kommunen, 73 500 kr. IVIK elev alltså. Gånger 20 st som jag har i min klass. Slutsatsen är att jag borde få högre lön. Speciellt när budgeten är räknad på 15 elever/grupp. Nu ska jag kolla upp vad vuxenutbildningen får per elev. Spännande värre. Tror de får olika belopp beroende på om eleven är högutbildad i sitt hemland eller inte. Det får inte vi. Med lite samtal kan detta resultera i mer pengar till vårt program. Får jag tråkiga siffror lägger jag ner min internutredning.

Jag har flera spännade utredningsprojekt. Just nu är jag väldigt invandrar fokuserad. Mina elever som bor på barnhemmet får inte ha internet där. Det tycker jag är räligt, och när jag är klar med ovanstående projekt ska jag ta itu med deras möjlighet till ett aktivt surfande.

1 kommentar:

LenaL sa...

Heja på, hoppas du får fram en massa intressanta uppgifter. Och det är självklart att även barnhemsinvandrarbarn ska ha tillgång till internet. Varför i hela världen inte??? Det är ju så information flödar idag, ska de bli ohjälpligt efter? Usch, fy!
Är det lika mycket intriger på alla skolor mellan lärare eller är det exeptionellt där du är? Visste ni att våran K funderar på att läsa till lärare? Sen nån gång, alltså, när saker och ting satt sej lite mer.
Nu ska jag krypa till kojs, kram!