tisdag 16 oktober 2007

Har ingen lust längre

Jag tycker det är så väldans underligt det här med lust.

För två månader sedan var jag helt och fullt övertygad om att jag ville gå en kurs i silversmide med en vän. Trevligt att umgås och göra något kul ihop en helg, tyckte vi båda och bestämde oss för att lägga en massa pengar på en helhelgkurs (fre-sön).

Nu har tiden rusat och de två månaderna är här. Vill jag gå kursen? Vill jag tillbringa 20 timmar med en och samma person under en helg? Nej!

Men nu är det kört. Avgiften är betalad och jag har lovat henne.

Samma sak var det ju med ridningen. Jag och kollega S hade talat hur länge som helst om att börja rida. Men när dagen D var inne, pallade vi inte, och fikade hemma hos henne istället.

Jag skulle kunna klämma fram otaliga exempel på lathet och borttappad lust där jag först är superentusiastisk och sedan bara hitter fel och problem med mitt aktiva deltagande. Vad beror detta på? Varför verkar allt så kul när det är lååångt fram i tiden? Varför funderar jag nu på 100 orsaker som kan få mig att smita /hoppa över introträffen på fredagen/komma sent-gå hem tidigt resten av tiden?

När jag dessutom i grund och botten tycker att en silversmidekurs, fortfarande i princip alltså, låter riktigt roligt!

En ex kollega ska även hinnas med i helgen, och att läsa klart Hamlet (och och och en massa böcker som jag inte ens orkar fundera över just nu). Hamlet är inget kul, om ni trödde det. Shakespear har klkämt fram mycket roligare pjäser än denna. hann till och med läsa, och uppskatta! Don Quijote mellan de olika akterna.

1 kommentar:

LenaL sa...

Aj då, du har uppenbarligen för mycket måsten omkring dej och blir jättestressad och negativ när det närmar sej nåt som är "onyttigt"!

Det lät väl nåt? Ungefär som ett dåligt horoskop i en veckotidning. Men allvarligt talat är det nog inte dej det är fel på utan omständigheterna just nu. Hamlet & Co tar på krafterna, inte minst mentalt, tor jag.
Ge dej iväg på silversmideskursen, det blir nåt så in i hoppsan kul, och gör nåt riktigt fint! En brosch att hålla ihop en sjal med, eller ett fat att lägga nycklarna i eller nåt totalt vansinnigt att hänga i dörröppningen. Varför inte nåt som pinglar??? Ge dej iväg motvilligt och kom hem jättenöjd och avslappnad. Det blir alltid bäst när det är motigt i början. Förresten är det väl inte bara du och kompisen? Det blir väl fler deltagare som du kommer att kunna skriva kilometer om sen. Kan inte bärga mej tills jag får läsa!

Ha det jättebra, kram till både dej och U och X och S.