onsdag 3 oktober 2007

Tetris

Igår var jag på en totalt menlös föreläsning om fantasylitteratur. Jag fick bl.a lära mig att i fantasy så:
Är historian uppdiktad
Det finns magi
Det finns overkliga väsen
Det finns alliterationer, men inte alltid
Det finns teman
Och det finns även tre kategorier av detta:
1. Fantasy som utsepar sig i en annan värld romanen igenom
2. Fantasy som pendlar mekllan vanluiga världen och på hittad värld
3. Fantasy där det finns inslag av magi i den vanliga världen.

Detta får någon betalt för att föreläsa om på en högskola, och jag får poäng för att kunna detta. Även om 13 åring skulle jag kunna redogjort bättre om genren.

Visste ni förresten att det ofta finns en "port" mellan de två världarna? För att förtydliga detta fick vi se filmen Narnia, där garderoben leder till vinterskogen. Suck. Men filmer är väldigt söt!

Försökter berätta om Niel Gaimen,. som han aldrig hört talas om,,,jaja, efter att Stardust har gått på bio, kan väl inte ens han missat den?



Jag vill också ha en egen enhörning!

Och inte för att vara allt för kritisk, han ÄR söt, trevlig aoch allmänt tillmötesgående. Men universitetnivå? Knappast.


Jobbdagen var bra, enda tills stormötet för all personal där det framgick att Jököpings skolor ska arbeta med plattfoprmen " Fronter". Efter massa år på ABF med denna vet jag vad den går för. Och min dag var förstörd. Nä, nu överdriver jag. Väl hemma var U på fint humör, litteraturen till religionskursen hade tyvärr kommit=nu måste jag börja plugga) och nu ska vi snart äta paj!

Och just det, vann visst en tävling på Facebook, bäst av alla mina vänner på Tetris. Den som slår mina poäng vinner en hemlig present!

3 kommentarer:

LenaL sa...

Du kan vara lugn vad gäller Tetris vad mej anbelangar. Har aldrig begripit mej på det spelet. Inte ens när det i början av vårt datoriserade liv var det enda spel som fanns där!

Livet är tufft, i synnerhet när det gäller övernaturliga ting. Det krävs ett visst mått av magisk förmåga i att förstå storheten i en sån här kurs :-) Men det har väl du?

Och en stilla bedjan, skulle du vilja gå in på min blogg och göra ett uttalande? Vore väldigt tacksam för det!

LenaL sa...

Tusen tack för önskelistan! Tyvärr hiner jag inte allt men en HmFoL kanske det kan bli till dej!

Anonym sa...

Nu börjar jag förstå vad folk menar med att du kan vara negativ ibland... :)