torsdag 18 oktober 2007

Fick du din synthare?

Att återuppta kontakten med gamla vänner/fiender och älskare är intressant. Plötsligt har det gått en sisådär 10-15 år och allt är glömt. Man befinner sig på vänskapsfasen och undrar hur ungarna mår och vad personen arbetar med.

Minnen väcks, minnen som värmer och gör ont.

I morse fick jag upp kontakten med en gammal pojkvän. Vårt förhållande var som förhållande är mest, upp och ner. Jag bröt. Jag trivdes inte. Varför? För jag var ilsken, aktiv och svartklädd. Och väldigt frälst i allt som hörde synthkulturen till. Pojkvännen, var en typisk Svensson, eller Pettersson om man ska vara noga.

Han dög inte. För han hade ljusa byxor, spelade fotboll och lyssnade på radio. Dessutom lästa han inte. Och skrev inte. Och om han läste var det sportsidorna. Tvärt emot mig. Sportsidorna kommer jag förövrigt aldrig aldrig förlåta honom för. De otäcka rosa river jag fortfarande frustrerat bort från kvällstidningarna innan jag ens betalat för blaskan. Om han skrev, var det söta kort till mig, men hans specialarbete på gymnasiet, om jordfelsbrytare, var det jag som totade ihop.

Efter nästan två år och några månader i London, kunde jag inte längre hålla mina nya drömmar hemliga. Jag dumpade honom. Pga byxor, musik, litteratur och författarambitioner. Förklarade att jag behövde någon mer lik mig, en tvättäkta synthare var vad jag ville ha.

Nu har vi fått upp kontakten. Precis tio år har förflutit. Jag är fortfarande ganska tjurig som person, men inte ilsken direkt. Aktiv är jag så mycket som det går, i det mesta. Och kläderna är kanske inte helsvarta, men dock ganska grå. Musiken, är jag fortfarande en inskränkt synthare, som dock är öppen för lite neofolk och indieinfluenser.

En av Mr Petterssons första frågor till mig , efter 10 år var, " Fick du din synthare?".

Kortanalys om U:
Byxor: Svarta
Kläder i stort: Svart
Idrottsambitioner: Skogspromenmader
Läser: Umberto eco
Skriver: På heltid
Musik: För mycket ebm och gammal skrallig hårdrock, men visst gömmer sig en och annan Page mellan plastfodralen.

Slutsats och svar på frågan: JA! Jag fick nog min prins:-)