onsdag 28 november 2007

Avancerade texter

Läste just i Aftonbladet att det gjorts nya undersökningar huruvida svenska skolbarn i åk 4 kan läsa bra eller inte. Tydligen klarade 98% de grundläggande testen men endast ett fåtal klarade att läsa "riktigt avancerade texter". Hello? Inte i helvete( nu blir jag tjurig) är det meningen att barn som är 10-11 år ska klara att läsa "riktigt avancerade texter". Jag, ska klara det, men jag är till och med osäker på om Medelsvensson ska behöva fixa det.

Sen kan man kanske fundera över vad "riktigt avancerade texter" är för texter. Kanske menades specialgjorda svåra texter anpassade till en 11 års nivå? Ja men dubblehallå, då är det inte längre avancerade, då är det lätta texter. Punkt.

Riktigt avancerad text=jag slipper helst dessa, till och med på D-kursen i litteratur, men jag ska kunna förstå, tolka och läsa.

Avancerad text=akademikernivå eller möjligtvis snobbig Stockholmstidningsnivå.

Svår Text=gymnasienivå, facktext som är tänkt för en intresserad allmänhet.

Text= något från vår vardag, vanlig dagstidning, reklam, skönlitterär bok, Ibland Aftonbladet.

Lätt text= släppt på förlaget LL eller annan anpassad text för invandrare, knäppgökar eller barn. Aftonbladet.

Simpel text=Titta Max. Max Läsa. Duktig Max. Max potta.

Om ni inte tror mig, klicka!

3 kommentarer:

LenaL sa...

Håller verkligen med dej, men ...

Till kategorin Riktigt avancerade texter skulle jag nog anse att instruktioner till datorer, mobiler och andra teknikens underverk hör. Och där har jag en känsla av att en normalbegåvad 10-åring kan plöja igenom texten och begripa den, där jag inte ens är säker på att jag begriper titeln.

Så kul att ni tror att ni gillar koftan. Har som målsättning att ha den klar före jul.

Ha det så gott!

Ståålfågel sa...

Rätt. De kam dem. Men frågan är om det trotts detta passar på ett prov som inte läraren kan rätta utan facit:-)

Midvinternattens....just nu är det iskallt, beckmörkt, men ganska mysigt. Dock har vi inte sett till vår minihjort på sista tiden. Undra vad han må vara? U köpte dock råttgift till honom.

LenaL sa...

Låter smart med råttgift, man kan ju inte ha minihjortar springande hursom helst runt husknutarna!

Kram