tisdag 27 november 2007

Det var bättre förr!!!!!

Förr i tiden fanns det lite krav på folket. Bara prästsöner kunde få utbildning, gå i skola, och sedan skriva invecklad poesi på hexameter fylld med kenningar och andra jobbigheter. Hade man sex med sin poesikamrat, fick man sina verser publicerade snabbare, annars var man tvungen att bli polare med kungen för att synas. Visserligen blev man bannlyst ibland, förföljd om man skrev satirer, men ändå, de visste vad de pysslade med.

Nu för tiden kan alla bli författare, konstnärer, artister osv i all oändlighet. Köper du en ask med pärlor i sorterade färger och en koppartråd, vad blir du då? Javisst, hantverkare!

Eller du kanske föredrar att bli artist? Ingen fara, till och med i din mobiltelefon finns en litet program som hjälper dig att göra din egen låt. Sen är det bara att bränna av den i din pc. Vipps, och du kan klaga över att folk laddar ner musik, istället för att köpa den. Med ett ansiktsuttryck som om du blivit blåst på miljoner.

Men strunt i smycketillverkare, musiker och poeter( som älskar det där med den fria formen, de vet väl inte ens vad en alexandrin är), de som irriterar mig mest är "författarna". ( Nejdå, inte alls för att de konkurrerar med mig:-)
Vem som helst som varit med om vad som helst kan skriva en bok. Läste på Aftonbladet om en galning som gått med i en sekt. Hela berättelsen om henne var korkad, inte helt olikt Knutby. Och gissa vad offret ska göra för att "bearbeta sina minnen". ja just det , skriva en bok så klart! Är man så korkad så man går med i en sekt och dyrkar någon som kallar sig Jesus, är jag tveksam till huruvida hjärncellerna räcker till att formulera kompletta meningar. Personen borde nog fokusera på att klara vardagssysslorna på egen hand, utan en "ledarfigur" som talar om för dig när du ska borsta tänderna( före eller efter maten???) Läs om miffot Här

_____________________******************************************************________________________________________

Ja, och så till dagens postpacket, som inte innehäll näsdukar. Så underbart vacker, så jag hoppade ut i iskalla snön och fotade. Det gnistrade så väldigt vackert där ute, och blev nog hundra gånger finare än om jag hade plåtat på soffan.

Visst ser det ut som om Isdrottningen tappade den när hon gled förbi?


Och för att verkligen verkligen förstå, så tog jag en närbild. De små svara plupparna är inte smågrus, utan små vita pärlor som blev underliga under blixten.


Och sen, eftersom jag faktiskt fick ett annat paket i fredags, och för att det ska bli rättvisa här i världen, så kommer även mina nya fina kalasbyxor.

Här tänker man ju också på sagoväsen, men kanske snarare Stor Tomten. Observera de minre trevliga tassavtrycken i snön. är det råtta!!!???, sork, fågel eller fiskpinne( eller Tomten själv)? Inte vet vi men halva trädgården är full av dessa halvstora spår. Förslag?????

5 kommentarer:

LenaL sa...

Oh, vad jag blir glad och mallig att du gjort dej sånt besvär och fotograferat sjalen i snön! Den ser ju jättebra ut där. Hoppas nu du kan få nån användning för den, slit den med hälsan. Den bör väl fungera som halsduk också?

LenaL sa...

Förresten tror jag spåren är från en mycket liten, tvåbent hjort!

Strumpbyxorna ser lite annorlunda ut, är de till för under- eller överbruk egentligen? Antar över-, men vad ha till dem???

Och vad är egentligen en alexandrin? Jag är inte så väl bevandrad i de litterära irrgångarna, vore tacksam för nåt nytt att bräcka med. Vore väl nåt att slänga in vid kafferasten på jobbet, mellan bilsnack och rostskyddsmetoder?

Ståålfågel sa...

Alexandrin är ett underligt versmått som blev poppis för det användes i en vers till vår kära vän Alexander (den store). Påminner om hexameter, vilket bygger på sex versfötter det med. Det är väl inte direkt många svenskar som använt det, utom möjligtvis Bellman. Fungerar ganska bra om man ska sjunga har jag för mig. Dumt gammalt och förlegat, men kul att gnälla om. Du kan ju läsa mer på http://sv.wikipedia.org/wiki/Alexandrin
För min knapphändig info är väl inte mer än nivån på de sorterade pärlorna...

Lilla jag sa...

Vad mycket snö ni har! När man bor inne istan är man inte medveten om vad som händer utanför stadsgränse, t.ex. att det är så mkt snö.

Härmed inbjuder jag mig själv till er vid ett tillfälle inom en snar framtid för att själv beskåda detta vita under samt till ta ett bad under stjärnorna.

Ståålfågel sa...

Välkommen!