lördag 17 november 2007

Hej världen!

Jag läser som bekant en 5-poängskurs ( 7.5 nya) litteraturhistoria på halvfart i Växjö. Den ingår i ett block om sammanlagt 20 poäng (30 nya poäng), som förvandlat folk med behörighet att undervisa på högstadiet i svenska, att efter genomgången kurs vara behöriga gymnasielärare i svenska.

Klart att det ska vara svårt. Klart att en gymnasielärare måste vara kompetent. Men ju mer jag tänker på kursen som just varit, desto löjligare blir det. Hur mycket kommer jag minnas? Kanske klarar jag tentan, kanske gick jag bet på några dikter och får rest, men mängden kära vänner, mängden, hur mycket ger det att plöja igenom ohemult mycket litteratur?

Nedanstående lista* är kurslitteraturen på precis (förhoppningsvis) avklarade kurs. Gissa sedan varför jag har varit vresig senaste tiden och inte haft ett liv. Nedanstående litteratur har jag faktiskt läst, japp alltihop, under tio veckor, kursen går på halvfart.
Utöver listan har vår lärare lagt ut föreläsningar( kursen är på distans, så jag föreläsningarna är bra!), som ger fakta om epoker, författare och annan info om de tester som är på nedanstående lista. räknat i sidaantal blev det över 250 sidor text till.

Litteratur i gymnasieskolan (7,5 hp)
Facklitteratur

Litteraturens historia i Sverige, Norstedts
Olsson, Bernt & Algulin,
Ingemar Litteraturens historia i världen, Norstedts

Skönlitteratur
Euripides, Medea
Homeros, ur Iliaden och Odysséen
Sappho , ”Gudarnas like...”
Gunnlaug Ormstungas saga
Herr Olof och älvorna
Tristan och Isolde
Dante , ur Divina Commedia
av Dia, Grevinnan , ”I stor vånda har jag varit”
Villon , dikter (stencil)
von der Vogelweide, Walther , ”Under linden”
Bellman , Fredmans Epistlar nr 9, 23, 30, 79, 80, 81, 82 +lite annat
Boccaccio , ur Decamerone ”Andra dagen. Femte berättelsen”
Cervantes , Don Quijote kap.
Defoe , Robinson Crusoe
Kellgren , ”Den nya skapelsen”
Lenngren, ”Några ord till min k. dotter”
Molière , Tartuffe
Shakespeare , Hamlet
Stiernhielm , Hercules
Voltaire , Candide
Goethe , Den unge Werthers lidanden
Goethe . ”Ein gleiches”
Goethe. ”Erlkönig”
Keats , ”Ode on a Grecian Urn”
Stagnelius , ”Flyttfåglarne”
Stagnelius , ”Till Förruttnelsen”
Tegnér , ”Flyttfåglarna”
Tegnér, ”Mjeltsjukan”
Wordsworth , ”I Wandered Lonely as a Cloud” (stencil)
Baudelaire , ”Spleen” (stencil)
Baudelaire , ”Une charogne” (stencil)
Benedictsson , ”Ur mörkret”
Fröding , ”Den gamla goda tiden”
Karlfeldt , ”Jungfru Maria”
Lagerlöf , Gösta Berlings saga
Poe , ”Huset Ushers undergång”
Runeberg , ”Den enda stunden”
Strindberg , ”Ett halvt ark papper”
Strindberg , Fröken Julie
Strindberg , Röda rummet kap. 1, 16
samt ett band om Medeltidens litteratur,
Episk diktning).
Som antologi över svensk
lyrik rekommenderas Lars Gustafsson Svensk dikt.
Valfri bok om vermått och lyrik

Förhoppningsvis kommer nästa kurs vara lite lättare. Och jag passar på ett be alla( U) om ursäkt för att jag varit tjurig och tvär sista tiden.( Håll tummarna för tentan, klarade jag den inte, så vet ni vad som väntar...)

PS!

Idag badade jag spa och kastade snöbollar på migsjälv när jag låg i vet varma vattnet. Det var en avslappnade, kallt men en ganska roande syssla. DS

* tyck synd om mig

3 kommentarer:

Lilla jag sa...

Det går liksom inte att jämför den kursen med modern barn- och ungdomslitt....

Märkligt att det kan (och får) skilja så.

Har lyckats skjuta upp tentan ytterligare några timmar. Nu måste jag åka och handla, sen ska jag laga mat och sen, ja då hinner man ju inte plugga. Måste ju bry mig lite om soffan!

Har du läst Över näktergalen golv än? Den var mycket bättre än jag kom ihåg!

LenaL sa...

Phu, blir matt bara av att läsa listan! Har full förståelse för att det satt sej på sinne och humör. Men Lenngren gillar jag! "Med läsning öd ej tiden bort, vårt kön så föga det behöfver. Men om du läser gör det kort, att såsen ej må fräsa öfver." Är det inte underbart i all sin befängdhet?
När får du veta resultatet på tentan? Vi kniper tummar och tår så de är alldeles blå!
Kram

Ståålfågel sa...

Ha ha...du kan såsen! Det var något som vi var tvingade att diskutera över i våra nätverksgrupper...men tur har väl jag, för nu lagar U mat som vanligt, och tar hand om såsen!