lördag 17 november 2007

Pausspel

Så vart det Tenta igår dådå.

Så fort jag gick in i salen började den vanliga traditionella skolångesten komma tillbaka. Händerna blev klibbiga, pennorna åkte om kring på bordet, och jag tuggade hysteriskt i mig min fika under första kvarten, som skulle hålla i sisådär sju timmar.
Jag kände mig som om jag fått en Lidnerknäpp, fast tvärt om, dvs en våg gick över mig och jag blev en smula dummare.

7 frågor. 5 var enkla, bara en petig tyrann till lärare kan hitta småbrister i dem( för klart det måste finnas missar i mina långa långa långa essäer). Frågorna var ganska omfattande i sin karaktär. Jag menar " Beskriv hur vi i västeuropa är influerade av antikens litteratur, från år 500-1900". Å....ja, allt vi gör och säger...typ.... Det blev tre sidor.

Eller nästa genifråga, "tänk på litteraturen på kursen( här kom den Lidnerska/Helenska knäppen). Beskriv äktenskap, sexualitet, kön samt manligt(kvinnligt, och hur du anser att det har behandlats av författarna". Vad begär han? Bara Ibsens Dockhem, Strindberg, eller kanske Victoria Benedictsson skulle kunna få mig att skriva en roman.

Men sen kom kuggfrågan. Tänk dig massa dikter. ( Han hade valt ut dem). "Placera dem sedan rätt i tid, sammanhang och kanske författare". KE!!!! Jag försökte, visst, men det var ungefär som " Deal or not a deal" på TV. Som att välja en epok på måfå, beskriva den lite grann och hoppas på det bästa. Alla dikter i världshistorien handlar ju bara som hjärta och smärta, eller om HUR man ska skriva dikter som hjärta och smärta. Dessa handlade om hjärta och smärta, samt döden. Den om döden tillägnade jag Dante. Men det kändes ändå inte rätt. Usch, i bästa fall får jag "bara" en resttenta, kanske hemuppgift??? Ser mig annars åka till Växjö igen, och som straff ska placera 100 dikter rätt i tid och rum. Mardrömmsriktet, skulle den dikten heta. En limerik kanske?

Hon körde snabbt från Furusjö såklart.
För att fjäska för tentaläraren med fart.

Men inte fick hon suga
Det gick inte alls att truga

Och Helenska knäppen fick sin start


Blä, det var riktigt illa, och inget fin alls, men kanske fungerar den som limerik trotts allt?



Nu har jag bara en kurs i Svenska språket (tjoho, det vekar faktiskt kul) och en uppsats i vår kvar. Sen är jag klar!!!!

Och nu ska jag vara ledig ledig och ännu mera ledig hela helgen!

1 kommentar:

LenaL sa...

Jämfört med vissa andra dikter jag läst tycker jag din står sej bra i konkurrensen!

Nu hoppas vi på en roligare fortsättning på kursen.

Kram