måndag 5 november 2007

Nackspärr 2 och leksaker


Nackspärr syns inte. Men det finns! Sedan i måndag förra veckan, då jag lyckades läsa 1000 sidor text på 8 timmar, fick jag detta otyg. Det värker när jag rör mig, och idag, en hel vecka senare, lyckades jag även spänna mig så jag har nackspärr OCH ont i huvudet. Pappa skickade medicin som cancerpatienter tuggar i sig. Jag har fortfarande ont. Det kanske förklarar läget?

Igår var jag urless på att ha ont. Vi åkte och tittade på ett fint hus( bara 1000 000kr) som dessvärre låg granne med motorvägen. Nej tack! Platta katter är inga roliga katter.
Sen åkte vi runt och jag köpte en ny fin tröstleksak. En splitt ni Panasonic Lumix DMC-FZ18. För alla inte inbitna är det en hybridkamera mellan kompakt och system, som har 18 gånger optisk zoom! Fatta grejen! Tyvärr hade jag så ont när jag kom hem från jobbet idag, att det var sängen, och inte naturfotopromenader som väntade. Detta är faktiskt kameran som jag väntat på i två år. Den har som sagt superzoom och stabilisator! Och ser ut som en kamera, ingen liten platt pryl för kostymkillar. Kameror ska ha tyngd, annars kan man lika väl köra med mobilen, som jag gjort senaste året. Bästa grejen (förutom zoomen såklart) är alla coola inställningar, den har exempelvis ett förinställt läge som heter "husdjur", "stjärnhimmel" och "mat"(!!!!????) och att den själv hittar ansikten och sätter skärpan där. Hur den gör detta, inte den blekaste, men runt ansikten skapas en fyrkant, och skärpan läggs där. Upp till två ansikten har vi provat, och det fungerade. Smart!

Förövrigt var jobbet ok. Hade utvecklingsamtal igen, med snälla elever och snälla föräldrar. Fick också veta på ett fackmöte att budgeten för vårt arbetslag/elevantal är 6.1 lärare. Just nu är vi 3.5. Inte undra på att vi är slut och dödströtta. Vi borde kunna vara dubbel styrka ekonomiskt sett. Men eftersom vårt arbetslag gick minus för två år sedan, "måste vi jobba in det". Undra hur mycket minus det blir om/när vi tre störtar in i väggen och blir sjukskrivna.

5 kommentarer:

LenaL sa...

Stackars söta rara, vad jag lider med dej! Måtte eländet snart ge med sej så du kan ge dej ut och prova underverket. En Sjärnhimmelsbild skulle jag vilja se, och några Husdjur. Ett och annant Ansikte skulle sitta fint också. Lite Mat, kanske? Räknas trattisar i skogen dit?
Har du nån lämplig halsduk att svepa in det onda i? Skulle det kunna lindra något, tros?
Kram!

Ulf sa...

Lexus?

Anonym sa...

Låter som du har det tufft just nu!*kramar*
Smaskig kamera, vad fick du ge för den om man får fråga?

Ståålfågel sa...

4500kr!

Karin sa...

Hejsan gumman, stackars dig! Jag tror du behover nagot muskel avslappnande. Vin kanske? Kamran later kul, jag har ocksa sanna dar kul installningar, har aldrig testat mat dock, har inte kant behov av att ta mycket kort pa mat. Jag sag en gang ett avsnitt av Midsommer Murders, dar det var en kille som hade tagigt bilder pa alla maltider han atit de senast tio aren! Och det var alltid samma mat. San vill man ju helst inte bli, fast han tyckte inte om digital kamror. Hoppas du mar battre snart! Kram, K