torsdag 1 november 2007

Nostalgi

När man leker med YouTube blir man förr eller senare nostalgisk och börjar söka på diverse gamla barnprogram. Speciellt om man äger en alldeles ny Apple Tv och kan se på videoklippen direkt på 42´tummaren. Ja,ja, ja, jag skryter. Men vadå, inte är det väl kul att vara ägare till diverse tekniska under, om man inte får berätta om dem?



Ja, tillbaka till nostalgin. Igår kväll satt vi och letade mellan olika klipp. Jag söker mest på gamla barnprogram, "Joelbitar", "Ebba och Didrik" eller kanske värstingen "Vägen till Gyllenblå" (som jag äntligen fått tag på på dvd!!!!) eller andra hits som Starzinger. Tyvärr är minnena bättre än verkligheten, och vissa videosar borde ha varningstexten " Varning för att söta barnaminnen förstöres". För en naken, faktiskt väldigt väldigt naken downssyndromig Joel är inte bra tv. Inte heller dåligt tecknade barnsliga rymdhjältar. De var bra. Såg min Starzingervideo om och om och om igen när jag var åtta. Nu orkade vi inte se klart 20 minuter avsnittet.

U är mer mogen och söker gammal hårdrock och punkhits. Han är mer inne på fjortissminnen. Och de håller. Lite bättre i alla fall. Hockeyfrilla och Leila K är fortfarade bra. Och när jag pluggar min Bellman genom att se "Märk hur vår skugga", Fredmans epistel nr 81, av Imperiet, så ryser jag. För det är bra. Även om jag nu vet att Imperiet hade fel. Bellman tyckte att den skulle vara glad med en trevlig festkänsla,ingen tårdrypande ballad. Men det spelar ingen roll. Videon är lustig och underhållande, och det är det som räknas kl 02 på kvällen.

3 kommentarer:

LenaL sa...

Hm, ja livet är fullt av besvikelser! Men Vilse i Pannkakan kan väl inte vara så annorlunda nu mot då? Den var ju tämligen knepig från början? men kom just att tänka på ett favisbarnprogram,från Norge och handlade om en upptäcktsresande och hans medhjälpare och deras öden och äventyr i djungeln. Den kan inte ha blivit sämre med åren!?! Professor nånting, usch vad dåligt man kommer ihåt. Men fråga U, han kanske minns? Den skulle jag vilja se igen!

LenaL sa...

Ha, nu kom jag på det! Professor Dahl var det! Eller var det Doktor Dahl? Om jag bara kunde komma på vad serien hette, det var nämligen en höjdare som jag gärna skulle kika lite på igen.

Ulf sa...

Professor Drövel och Bröderna Dahl var det till och med.
Ska se om den går att hitta.