måndag 19 november 2007

Mörkt

Det är mört när jag åker till jobbet. Det är mörkt när jag åker hem.
Därför längtar jag olidligt mycket tills att jag får sätta upp julbelysningen. Visst är det lustigt. Ingen sätter upp sin julbelysning före första advent. Ja, ingen annan än IKEA och Liseberg i alla fall.

Men efter jul är det tydligen fritt fram att ha granarna fulla med ljus så länge man önskar. Adventsljusstakar tar man snällt bort en bit in i januari. Olika regler inne och ute. Som jag inte förstår, som jag inte kan.

För jag vill ha upp mina fina Mussepigg lampor nu!

Å andra sidan har vi inte råd. Fick massor av elräkningar. Det är en liten historia i sig.
Vi flyttade in för ungefär ett år sedan. Eftersom nästan ingen har bott i stugan här före vi flyttade in, och man bara mäter av en gång per år här, så har vi haft ett skönt år med väldigt låga elkostnader. Men så mättes det av för ett litet tag sedan. Och vi fick en väldans trevlig resträkning på 8000 förra månaden. Men för två månader sen bytte vi elbolag. Så denna månaden fick vi ännu en räkning av vårt nya bolag också, på 2000kr. Detta är inget kul!!! 10000 på två månader!!!!

Varför mäts det av så sällan??? Det påminner om bostadsbidragshärvan, som fungerar liknande. När man ansöker om bostadsbidrag ska man gissa vad man kommer tjäna under kommande år, och bidraget regleras efter det. Råkar man få ett bra sommarjobb, är det kört, och man får betala tillbaka delar eller hela bidraget. Surt, för de pengarna är ju redan förbrukade på elräkningar, glass och färska viner.

Problemet är att man inte ens kan vara sur för något av ovanstående dumheter. Det är ju vi som har förbrukat elen, så klart vi ska betala. Och får man ett bra sommarjobb ska man ju inte ha lika mycket i bidrag, det begriper man ju. Men ändå!!!
!!SURT!!
Så vi får nog ha det mörkt här ett tag till. I alla fall till första advent.

3 kommentarer:

LenaL sa...

Aj, aj, aj ... inte kul med elräkningar av den dimechangen. Förbaskat otrevligt, faktiskt. Kanske ett par illfärgade vantar kan trösta en sargad elförbrukarsjäl? Kommer om några dagar.

Vilken tur att Tomten Lars inte drar någon el, honom kan ni plocka fram!

Kram!

Ståålfågel sa...

Ja, Lars rockar! Och om 10 dagar ska han fram. Han räknar ner i sin lyxiga låda!

Anonym sa...

Ang, bostadsbidraget så fick vi betala tillbka alltihop pga att vår lgh var för stor. Bidraget skulle bara räknas i det antal kvadratmeter som det ansågs att en student bor i, fast vi fått för hela våran lgh, 94kvadrat.