torsdag 6 september 2007

Dante och Illiaden

När man gick på gymasiet tvingades man läsa några korta dikter från diverse kända författare från forntiden. Det fanns några skrivövningar till varje tex, typ, "Varför ville Akilles dra sig ur kriget", eller "Flytta dikten till nutid, var tror du det hade utspelat sig då". Man svarade snällt på frågorna med mer eller mindre entusiasm, och sedan var man klar med det, och påstod glatt att man minsann hade läst böckerna.
Välkommen till verkligheten säger jag. Nu plågas jag med dessa författare igen, just nu är det Homeros och Dante som snurrar i mitt huvud. Och översättningarna är verkligen så moderna så, från förra sekelskiftet ungefär. De gingo hit och de gingo dit. Knappast. Antagligen gick dem på i rask takt, men på sekelskiftet gingo man, och nyöversättning är tydligen inget förlagen prioriterar. Böckerna är långa kan jag berätta, massvis med diverse sånger, helvetseringar och andra former av kapitel.

Oj vad jag klagar. Vänta bara, kursen har bara börjat!

Nu vill jag egentligen mast sova. men om jag lägger mig nu, kommer jaginte somna ikväll. Powesleep ser bra ut på pappret, men när jag väl har lagt mig ner, myser jag alldeles för mycket för att vara duktig flicka och dra mig upp efter en kvart. Nix pix, jag somnar sött och vaknar någon timme senare. Och då går det givetvis inte att somna på kvällen. Se, nu gnöller jag igen!

Idag var jag i allafall duktig och satte äntligen upp en "ingen raklam tack" skylt på brevlådan. fick nog efter dagens regnskog som pressats ihop till en lustig klump längst in i brevlådan. Gömt i rullen fanns ett litet förskrämt brev till U. När jag först öppnade brevlådan tänkte jag "oh ja , en massa skojig post", men sen gick verkligheten snart upp för mig, och jag fick slänga reklamridning efter reklamtidning. För det är ju inga små anspråkslösa blad inte. hela små blaskor trycker de upp. Rusta, Silvan, ÖB, Konsum, ica, ja allihop. Så nu gav jag upp. Även om jag egentligen tycker reklam kan vara lite kul. Jag går på reklam och tycker att varor med mycket uppmärksamhet är bättre. Sån är jag. Jesus vilken fantasilös blogg det blev idag. Får avsluta med en kul historia. Idag bröt jag nämligen arm med en elev. Jag vann.

1 kommentar:

LenaL sa...

Heja på, visste väl att du är en ovanligt stark kvinna!

Du kommer att fixa Homeros och Dante också, helt övertygad om det. Inte för att jag läst dem - håller mej till Pasilinna och Agatha Christi och Elisabeht George och grabbarna - men du kan, gingo till trots!