fredag 21 september 2007

Snö Kapitel 9

“ Kolla på din GPS då” klagade katten.” Och jag kan för allt i världen inte förstå varför du behöver den här hemma” “Vadå, vilken, va”, sa jag fånigt. Hon sa så klart inget mer utan tittade bara lite frågande på mig. Och skuttade vidare. Jag körde ner handen i min nyinköpta Mulberry väska. Jag älskat väskan. Jag är stolt ägare till tre väskor, Mulberry alltså, men denna nya älskar jag mest. Den är liten, rak modell och fungerar perfekt för att ha det viktigaste i, samtidigt som man även får plats för lite onödor. Priset var fantastiskt, kanske mest eftersom pappa betalade halva. Jag hade faktiskt suktat länge efter den. Sett den på nätet, fullpris i Göteborg, och även bett pojkvännen kolla efter den i Stockholm. Så gissa om jag blev glad när jag äntligen fick den.
Jag är ganska slarvig vad gäller att hålla reda på mindre föremål. Mindre innebär allt som inte är soffa, 42 tums plasma tv eller espressomaskin. Ju mindre och billigare något där, desto mer slarvig blir jag. Därför sparar jag på att köpa dyra hörlurar eller vantar. Sannolikheten att de tar längre tid föra jag tappar dem ökar med priset. Därför är det en ekonomisk fördelaktig affär för mig att köpa exklusiva lyx prylar. Problemet är mest att ingen annan än jag förstått det, och de suckar när jag kommer med mina nya fynd. Ingen aning varför pappa betalade halva väskan. Han måste haft mycket på jobbet och orkade inte med tjat. Fast så mycket tjatade jag inte. Nästan inget alls. Kanske bara en fem-tio minuter, inte mer, absolut inte mer. Sambon berättade under en promenad om mötesretorik. Om man vill ha igenom en mindre punkt, ska man lägga den på dagordningen just efter en lång och jobbig punkt. Då orkar de andra på mötet inte argumentera utan säger mest ”Ok, ja,bra”. Just det ja, nu stack jag alltså ner handen i min nya fina väska. Precis som jag lämnade den kvällen före, såg låg GPS én där. GPS´en är egentligen sambons. Han fick den i julklapp av mig. Ändå är det nästan bara jag som använder den. Mitt lokalsinne är inte på topp direkt. Därför låg den i min väska. Jag satte igång den och såg att det fanns ganska mycket batteritid kvar. Annars skulle det just varit typiskt om batteriet tagit slut. Det gjorde det första gången som vi skulle använda den. Vi skulle åka till Göteborg och hämta ett riktigt kap som jag köpt på Blocket. Kyl/frys och spis i rostfritt. På telefon sa jag att vi inte behövde någon detaljerad vägbeskrivning. Bara adress. Hade ju den helt nya GPSén. När det var ca 10 minuter kvar tills första avfarten in till Göteborg dog batteriet. Så vi fick snällt ringa och be om en vägbeskrivning i alla fall. Typiskt. Men nu fanns det batteri, fullt faktiskt. Enligt produktbeskrivningen borde den då hålla i fem till sex timmar. I verkligheten motsvarar det nog två. Jag slog i alla fall på den och tittade förundrat på kartan som visades. Det såg mest ut som en skattkarta ritad av en femåring. Sen slog det mig att kartan hade sett ut så hela tiden. Inget nytt alltså. Vägarna såg ganska bekanta ut. En pil visade riktningen som vi gick i, och jag undrade var slutdestinationen skulle vara. Kanske var det även dit katten sprang. Jag följde pilen med fingret och såg att den följde vägen rakt in i skogen. Dit hade jag aldrig gått tidigare. Jag hade ingen riktig lust att gå dit, men hade ju inget annat bättre för mig. Jag saktade ner tempot lite och tittade runt om mig igen. Var i alla fall torr om fötterna. Underbara strumpor, tänkte jag! Färgerna var fortfarande lika fantastiska, och egentligen hade jag mest lust att bara sätta mig ner och studera dem. Men allt annat var också så otroligt vackert. Allt från minsta myra till grantopparna som rörde sig vagt i den näst intill obefintliga vinden. “Om 100 meter anländer du till ditt mål” meddelade GPS én. Den sista biten var inte vidare speciell. Många granar och mossa. Grusvägen var ganska uppkörd av traktorer och det var därför hyfsat lätt att gå fram. “Du har anlänt till ditt mål” sa GPS en när jag såg att jag stod framför stugan. Samma stuga som jag kom ifrån. Jag tittade surt på GPS en, på katten och på mina strumpor. Hade jag verkligen glömt att ta på mig skor? Jag blev så arg och besviken så jag gick rakt in i huset, la mig i den fuktiga sängen och somnade. Barnsligt, må så vara, men jag var riktigt förbannad. Jag hade förväntat mig något spännande, mysterium eller en mystisk magiker. Inte en rundgång där jag kom tillbaka till första rutan. Jag tvingade mig själv till sömns, och vakande bredvid sambon.

1 kommentar:

LenaL sa...

Ja, ja, livet är fullt av förtretligheter!