söndag 23 september 2007

Älskade Göteborg

För några dagar sedan hade en god vän smaken att tipsa mig om en spelning i Göteborg i går.

Jag behövde bara höra en halv låt på länken här för att bli helt såld!!: http://www.myspace.com/ingowanring Klicka på frågetecknet!!!


Så igår övertalade jag min bibliotekskollega att följa med ner, och vi åkte till Götet vid fyratiden. Innan resan var jag grymt effektiv. Tvättade bilden både ute och innvändigt, samt diskade undan veckans hög. Dessutom klistrade jag upp lite självlysande Daleks i taket. U vet inte om att vi har sovrumstaket fullt av robotar nu. Finns en bok som heter " I taket lyser stjärnorna", kanske borde byta ut namnet på min novell "snö" till "I taket lyser Daleksarna" för att få en bestseller?

Väl i Götet började jag nästan gråta när vi steg ur bilden i Masthugget. Jag var Hemma. Lukten av urin mot asfalt, berusade eftermiddagskids utanför Kellys, och Thaimat till budgetpris, ja Hemma. Dessutom kunde jag skymta mitt hus, där Min lägenhet finns. Det gjorde ont i själen.

Väl hos J var allt som vanligt, goda drinkar och trevligt sällskap. Johans sambo +vännen E var där och vi samtalade om min obehagliga litteraturkurs. det gjorde mig på dålligt humör, annars var förfesten finfin! E ska förövrigt ta tjänstledigt ett halvår och bara hitta på trevliga saker som han själv vill göra. Underlig tanke, om jag fick den chansen vet jag faktiskt inte vad jag skulle gör. Inte bo i Furusjö i alla fall.

Konserten på Koloni på At mrtlante var ...underbar! Första bandet var skoj, men In Gowan Ring, efter konserten fick jag även samtala, och tvingade mina vänner att ta idolkort på mig med sångerskan, Maja Elliot...wow, vilken kvinna! J hade den goda smaken att medanjag samtalar med henne om hur fantastisk spelningen var, berätta att det är hon som spelar piano på "Soft black stars", Current 93. Då började jag sluddra och kunde inte tala klart. Tur att J höll samtalet igång och ledde mig ut.

Gick sedan vidare till Klubb Populär och såg tusen gamla vänner och Post på scen. Än en gång, varför bor jag inte i Göteborg?
hem, sova och hem. J fixade underbar frukost och slutligen underade jag hur jag kunde lämna allt, vänner, musiken, satden?

Dagens slutsats:Jag måste tillbaka till Götet, förr eller senare men helst förr.
Dagens fråga. Kan det vera värt att veckopendla från U för att få bo i Götet?
Dagens dilemma: Jag älskar min stuga och svamparna, men se dagens slutsats.
Dagens jobbfråga: kan jag få lika trevliga elever i Götet?
Dagens nej: Nej, mina elever här och nu är bäst.

Dagens ordspråk: Jag vill äta kakan och ha den kvar!

Nu kom det förbi två ungar som undrade om mina katter var föräldralösa? Nä, sa jag, de bor här. " men den ensa ser så smal ut" sa ungen. "Ja, hon är smal" sa jag.
"Får vi leka med dem?" sa ungarna och det fick dom, så nu hör jag pip och skratt och spring från trädgården. Under fem minuter ha de knackat på tre gånger och undrat vad katterna heter, om de får äta gräs, och om de är syskon. Ringer de på en gång till sägr jag att katterna ska in och äta lunch och att ungarna får återkomma när U är ensam hemma.

1 kommentar:

LenaL sa...

Jättekul att höra att du haft en sån härlig helg. Förstår att du längtar tillbaka, men det kommer nog snart! Antar att U inte precis skulle sätta sej emot att flytta tillbaka heller, om tillfälle ges.

Men är det inte lite taskigt att skicka ungarna på stackars U alldeles ensam? Kan ni inte fixa dem tillsammans?

Låter väldigt smakfullt med Dalekar i taket, kan inte bärga mej tills jag får se dem!