tisdag 25 september 2007

Snart är han hemma!

Nu räknar katterna och jag timmarna. För snart är U hemma från sin långa stora resa. Stålis firade genom att kissa på kudden. U´s kudde som låg bredvid min, som jag sov på. Måste fixa vattenspruta så jag kan skrämma henne lite.

Lite nervös är jag, för idag ska vi kolla igenom ansökningarna till den nya tjänsten. Det är ju ganska viktigt vem det blir, eftersom vi jobbar så väldigt nära varandra. Tjvärr är tjänsten kanske inte den slustigaste. Massa timmar i nybörjarklasen och engelska, nä jag trivs med mina fina elever. Igår började mutningen. Mutningen brukar normalt starta vid jul, så september var tidigt. Fick ett läppsyl med rosdoft. Jättegulligt faktiskt och jag blev såklart glad. Många mutor är ofta mer eller mindre tragiska. Blinkande plastrosor i plastvas eller nakna plastkvinnor på stenar tillhör kanske inte favoriterna direkt.

Igår var jag verkligen superduktig efter jobbet. Målade lite på fönsterbläcket som hade börjat flagna och försökte klippa gräset. Förökte med gjorde inte, för jag kunde inte starta den hopplösa gräsklipparen.

Sen såg jag lite på "Vägen till Gyllenblå". En 80-tals barnfilm som jag såg som lågstadiebarn. Vi lekte Gyllenblå, vi var gyllenblå under något år på rasterna. Man fick inte skratta. Den som skrattade fick gå sist i ett led. Sen fanns filmen bara i mitt minne, tills jag hittade någon som hade på på nätet, köpte den och nu är den min. Alla minnen är dock inga bra minnen och filmen är inte som den var...men namnet är vackert...Gyllenblå...finns ingen vackrare färg. Skulle vilja ha något gyllenblått. Inte metallblå, eller är det samma färg med ett vackrare namn? Är det då samma färg? Har namnet betydelse för färgen? Är samma färg lika för alla människor? Är offwhite och smutsvit samma färg? Dagens filosofi stund är över( den som vet vem skrivit grammatik om färger får bonuspoäng).
Ledtråd: Lilla bilden nedan:-)

1 kommentar:

LenaL sa...

Gyllenblå ... håller med om att det är ett ovanligt tilltalande namn, men undrar hur det ser ut? Låter som om det skulle vara uppblandat med lite guld, men då blir det väl grönt??? Finns den med på din fina, blå bild? Är otroligt nyfiken på detta och skulle vara synnerligen tacksam för svar eller i alla fall en ledtråd!

Ja, nu kan han väl inte vara så långt borta, globetrottern U. Kanske bäst du vädrar kudden innan natten?

Jag är verkligen imponerad av dina morgonvanor. Uppe och skriver kl 7, helt utanför min sinnevärld måste jag erkänna.

Jag tror visst du gillar blinkande plastblommor, du vill bara inte erkänna det!!!