fredag 7 september 2007

Körde fel tre gånger

Nej, man ska inte vara trött och köra bil. Knappast någon nyhet. Men det gjorde jag ändå idag. Kom precis hem efter årets längsta dag, typ. Har beslutat mig för att bara lyssna på snabb aggresiv musik i bilen framöver, så jag håller mig vaken.

Började med att en elev kom till skolan diret från psyket. Har det för jäkligt jobbigt hemma. En annan elev har spenderat en natt utomhus. Så nej, de mår inte bra. Trösta och vara kurator, vi har tyvärr ingen sådan på skolan för tillfället. En tredje elev verkar inte vara 17, fast han påstår det, måste göra utredning, och en fjärde vill absolutr byta till min klass, med tårar i ögonen deklarerar han att han slutar skolan om han inte får börja hos mig.
Allt detta inträffar idag, när jag egentligen bara ska planera. Inga lektioner, ska bara sitta och fundera över nästa vecka. Och läsa Tristan och Isolde som jag precis fick från min suveräna bibliotekariekollega/kompis. Inget blev det läst, och inget planerat. Bara två samtal med soc och en massa samtal med eleverna.
Jag kände mig ialla fall betydelsefull och uppskattad. Trevligt, mitt i all tragedi.

Lyckades sluka en tårtbit också. Trevligt trevligt. Och lyssna på en lång harrang av en kollega som berättade hur jag skulle undervisa, i ett ämna kollegan själv inte undervidsar i. Tog det hela med en nypa salt.

Körde sedan fel till Växjö. Hann förbanna U massor med gånger att han snodde med sig Gpsén till Kalmar. Visserligen försökte jag tjura mig till den innan han åkte, men med tanke på att det var en julklapp från mig till honom, kändes det liksom inte helt rätt, och han behövde inte kämpa vidare mycket för att få behålla den. Nu ångrade jag mig, och svor över att jag inte kämpat mer. Hann på minuten i tid. Först föreläsningen och jag hade somsagt inne hunnit läsa allt. Hade skrivit ut en karta från Hitta.se. men fick lära mig ett den suger fett. Väl framme, i tid! upptäckte jag att vi hade världens tristaste lärare. Kanske inte dålig, nej, o nej, han hade sina papper, och kunde sina hexametrar, men fasiken vad segt och humorlöst. Monolog, med få frågor ( de flesta från mig) mellan klockan 14-19.15. Eländet ska forstsätta imorgon, men då skolkar jag. Missar antagligen lite viktigheter, men bara tanken på att sätta mig ibilen kl 07.00 imorgon och köra över två timmar är inget lockande. Vilket fall, sen skulle jag försöka köra hem. Det gick sådär. Trötta ögon och en malande Neli Gaiman gjorde mig så trött att jag lyckades köra fel tre gånger. På den väg jag åker nästan varje dag. Det ÄR illa. Dessutom var inte Mr Gaiman speciellt kul han heller. Eller så var jag för trött. Förbannade U lite till.

Nu är jag hemma och ska sova. Katterna sover, klockan är 22.45 en fredagskväll, och jag orkar inte borsta tänderna. Tjoho! Ses i morron.

1 kommentar:

LenaL sa...

Aj då, låter som om det skulle behövas fler PGSar i familjen! Fast nästa gång kanske U snällt håller sej hemma och låter dej ha den?
Åter som en ovanligt tuff dag, hoppas det löser sej för dina elever och att föreläsningarna i Växjö inte tar kål på dej helt och hållet!